Wednesday, December 21, 2011

1st Checkup Sofea di Hospital Pulau Pinang

Salam,

Setelah berpindah ke penang, semalam merupakan 1st checkup jantung sofea di sini. Walaupon result scan jantung sofea di hukm dulu telahpon memberikan berita yang tidak gembira, tetapi mama selalu berdoa dan berharap agar ada keajaiban berlaku terhadap anak perempuan mama ni. Memang susah mama nak terima hakikat yang anak mama mempunyai masalah jantung, lebih2 lagi melihatkan dia sihat dan aktif sahaja. Tapi Allah lebih mengetahui setiap apa jua yang telah ditetapkan dan mama redha dengan ketentuanNya. Tentu ada hikmah disebalik setiap sesuatu yang telah Engkau tetapkan buat keluargaku.

Sofea didiagnosis mempunyai masalah jantung yang dikenali sebagai Secundum ASD. Sedikit info tentang penyakit ini :
Kecacatan septal atrial (ASD) atau lebih dikenali sebagai jantung berlubang merupakan kecacatan jantung sejak lahir di mana dinding yang memisahkan antara kebuk jantung atas (atria) tidak mampu tertutup sepenuhnya.
Sewaktu kitaran janin berlaku, lazimnya terdapat ruang antara atria kanan dan kiri untuk membolehkan darah memintas paru-paru. Ruang ini bagaimanapun akan tertutup dengan sendirinya apabila bayi dilahirkan. - petikan utusan malaysia (17022009)
full petikan ada di link ini
Semalam sekali lagi sofea discan oleh dr. Rusta untuk melihat perkembangan jantung sofea. tak banyak yang berubah, tetapi dr. rusta menyatakan bahawa peratusan untuk lubang di jantung sofea tertutup sendiri dalam 50% kerana melihatkan saiz lubang yang dikatakan kecil @ sederhana sahaja. Alhamdulillah, syukur sangat2 mendengar berita itu kerana sebelum ni, dr. balkis di hukm menyatakan peluang lubang di jantung sofea tertutup sendiri buat sofea sangat tipis. Tak banyak yang boleh dilakukan buat masa sekarang melainkan pemantauan terhadap sofea dan dr. rusta menetapkan 6 bulan lagi utk temujanji berikut.

Mama sangat berharap sofea cepat2 sembuh. walaupon dia kelihatan aktif dan sihat sahaja, tetapi dalam hati mama sentiasa risau akan keadaan sofea. Semoga sofea panjang umur dan sihat selalu...aminnn

sempat posing sblm bertolak ke hospital

No comments:

Post a Comment

"Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya , juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu"....Amin..amin ya Rabbalalamin....