Friday, August 13, 2010

Mengira waktu subur

Hmm tetiba je topik ni masuk pada bulan ramadhan. Sebenarnya hati terdetik sayu bila melihat rakan2 dan jiran yang sedang mengandung. Aku gembira melihat mereka tetapi dalam masa yang sama aku sering bertanya Bilakah aku akan mengandung lagi? Teringat lagi betapa indahnya saat mengandungkan iman safwan dulu..tak sabar untuk mengulangi saat itu lagi tapi Allah yang menentukan segalanya. Rezeki dan ajal semuanya adalah ketentuan olehNya. Walau apapon aku bersyukur sbb telah dikurniakan seorang cahaya mata, pengubat segala duka dan lara..iman safwan

Aku akui sebenarnya skrg bkn la masa yg tepat untuk tambah anak memandangkan aku dan abg tggl berjauhan.. Mgkn akan lebih membebankan aku. Tapi semua ni langsung tak membuatkan aku risau, walau jauh mana abg berada, aku yakin Allah akan bantu aku harungi hidup ni walaupon susah..sbb itu la aku inginkan anak lagi..anak adalah rezeki yang tidak bernilai..

Tadi sempat berbual ngan k'ma kat laman facebook. dalam dok berbual tu ade la topik ttg pengiraan waktu subur supaya senang nak dapatkan anak. Mmg aku sll jugak buat pengiraan dengan mengagak hari2 subur. so untuk mendapatkan penerangan yang lebih jelas, aku google kat internet untuk mendapatkan ilmu dan terjumpa blog ini yang sangat berguna untuk kita mengira waktu subur kita.

Waktu subur adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya. Contoh kitaran haid 28hari so 28-14, jadi hari subur adalah pada hari ke 14. Semuanya bergantung kepada kitaran haid masing2. agak mudah kiraan bagi kitaran haid yang teratur. apapon semua atas rezeki Allah. Kita hanya berusaha. Untuk mendapatkan penerangan yang lebih detail ttg pengiraan waktu subur, boleh la baca di laman ini:

http://drazwan.blogspot.com/2008/01/mengira-waktu-subur-wanita.html?commentPage=2

thanks kepada owner blog kerana memberi maklumat yang sangat berguna.

No comments:

Post a Comment

"Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya , juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan kutidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu"....Amin..amin ya Rabbalalamin....